123456789

Seinäjoki stadsteater

Seinäjoki stadsteater

Aalto utarbetade ritningarna för teatern år 1968, men huset färdigställdes under Elissa Aaltos ledning först år 1987. Fasaden på byggnaden täcks av blekvita stavformiga keramikplattor. De öppna entréhallarna har inretts med möbler från Artek. Aaltos unika serie med sex reliefer av böjt trä kan ses i entréhallarna. Ridån på Alvarscenen heter ”Daidalos” och har designats av bildkonstnär Juhana Blomstedt.

Alvar Aallon katu 12
Öppet: Biljettförsäljning tis–fre 11–17, lör 12–17 och på föreställningskvällar fram till föreställningens början.
På sommaren är biljettförsäljningen stängd.
Restaurangen 7.30–14.00.

Lysna mer om Teatern härifrån:
https://tarinasoitin.fi/seinajoenaalto/sv/theatre

Aalto-berättelsen:
En heltäckande teaterupplevelse

Anneli är verkligen glad, när Seinäjoki stadsteater äntligen blir klar år 1987. Hon har bokat biljetter till invigningspjäsen Symposium åt sig själv och teaterintresserade Matti-Alvari. Hon är även entusiastisk över att sonen tar en paus från sina universitetsstudier under veckoslutet och för första gången på länge kommer hem.

Alvar Aalto hade skisserat upp huvudritningarna för Seinäjokis teater redan för 20 år sedan. Slutförandet av Seinäjokis förvaltningscenter hade dock skjutits upp på grund av många orsaker. Största orsaken har varit att man vid övergången mellan 1960- och 1970-talet koncentrerade sig så intensivt på att bygga upp välfärdssamhället i Finland. Man byggdeför barn, unga, sjuka och äldre. Detta innebar att byggandet av kulturinstitutioner sköts upp.

I Seinäjoki planerade man till och med att lägga teaterhuset på en annan plats, men till slut bestämde man sig för den plats som fanns på Aaltos planritning. Aaltos önskan om att han ännu under sin livstid skulle få komma till Seinäjoki för att se hela det färdigställda förvaltningscentret förverkligades inte. Teatern uppfördes postumt under ledning av arkitekten Elissa Aalto – elva år efter Alvar Aaltos död. Teatern byggdes i enlighet med Aaltos plan i den mån det var möjligt i de förändrade omständigheterna.

Anneli och Matti-Alvari anländer till teaterns nedre aula. Den är full av människor, men lokalen känns ändå rymlig. När Matti-Alvari köar till garderoben fästs hans uppmärksamhet på golvplattorna, där han tycker sig se fiskbensliknande mönster. ”Du såg alldeles rätt”, säger Anneli, ”jag har hört att de här golvytorna är gjorda av kalkstensplattor från Ölands och med tidens gång har fossilfigurer etsats in i dem.”

Innan föreställningen börjar hinner mor och son avnjuta kaffe och bakelser i teaterrestaurangen. Anneli tycker att teaterrestaurangen som är inredd med Arteks möbler och lampor är mycket vacker. Hon skulle gärna sitta längre i de flätade stolarna.

Anneli och Matti-Alvari kliver upp för teaterns trappor. Den övre foajén är fylld med invigningsgäster. Stämningen är på något sätt förväntansfull och högtidlig. När de har kommit in i huvudscenens salong viskar Anneli till sin son: ”Titta vilken fantastisk ridå!” Anneli har tidigare bara sett röda sammetsridåer i teatersalar. Det här är något helt annat. Ridån för Annelis tankar till en enormt bred abstrakt tavla där stora kvadrater skiner i grundfärgerna medan vitt, grått och svart lyfter helhetsintrycket. Hon har hört att ridån är formgiven av en känd finsk bildkonstnär, vars namn hon inte kommer ihåg just nu. Anneli och Matti-Alvari sätter sig på sina platser som består av svarta breda bänkar. Salongen släcks ner och föreställningen börjar. (berättelsen fortsätter efter bilden)

Aalto-tarina: teatteri

När de går ut från teatern efter föreställningen förundras Anneli och Matti-Alvari tillsammans över stämningen som teaterbesöket lämnar efter sig. Den nya teaterns moderna och förenklade, men ändå högtidliga utrymmen samt den ovanliga teaterföreställningen har skapat en helhet i deras sinnen som man har lust att minnas ännu vid kvällsteet.

Hemma berättar Matti-Alvari för sin mamma att han sedan en tid tillbaka har sällskapat med en trevlig flicka. Han avslöjar att de i själva verket har förlovat sig i hemlighet och att han snart ska komma och visa upp flickan. Han berättar också att de planerar att gifta sig nästa sommar. Bröllopet tänker de ha i Seinäjoki.

Dagen efter, en förhöstdag, har Anneli och Matti-Alvari tillsammans bestämt sig för att ta sig en titt på tornet vid Korset på slätten, där Matti-Alvari inte har varit tidigare. Kyrkan och tornet vid Korset på slätten har under årens gång även blivit ett av Alvar Aaltos internationellt mest kända verk bland den stora allmänheten. Seinäjokis Aalto-center har börjat locka till sig även utländska turister som är intresserade av Alvar Aaltos arkitektur.

Man kan ta trapporna upp i tornet vid Korset på slätten, men Anneli och Matti-Alvari bestämmer sig för att förlita sig på hissen. När de kommer trycker Matti-Alvari upp tornets tunga järndörr. Förhöstens vindpust tar tag i håret, när de stiger ut på tornets betonggolv.

Klocktornet vid Korset på slätten bildar ett kors, som fungerar som utsiktsterrass ut mot det sydösterbottniska landskapet från flera sidor. Anneli och Matti-Alvari konstaterar att utsikten är finare än vad de trodde. Härifrån kan man uppfatta hela staden, centralsjukhuset, berget Jouppilanvuori, skolorna och fortsätta blicka längre bort mot horisonten och landskapet. De beundrar särskilt hur Aalto-centrets förvaltningsbyggnader ser ut ur ett fågelperspektiv.

Plötsligt får Anneli en idé: ”Vad säger du Matti-Alvari – skulle vi kunna viga er här i tornet nästa sommar!?” ”Hmmmm”, mumlar Matti-Alvari. ”Här? Nu måste vi nog fundera lite. Här är vi rätt så utlämnade åt vädret, för det finns ju inget tak heller. Men visst skulle det här vara en väldigt annorlunda vigselplats.” Matti-Alvari lovar ändå att berätta om sin mammas idé för sin flickvän. Anneli frågar å sin sida församlingen om det är möjligt att ha en vigsel i tornet.

Texter: Fil. dr Marjo Kamila och Kari Hernesniemi (Oddmob)
Illustrationer: Kari Hernesniemi (Oddmob)

Läs berättelsen i sin helhet här.

Aalto inspiroi
Alvar Aalto cities Seinäjoki

Seinäjoki stadsteater

• Postumt byggt enligt Aaltos planer under ledning och uppsikt av arkitekten Elissa Aalto under åren 1986–1987.

• Ridån är formgiven av konstnären Juhana Blomstedt.

• Från början skulle byggnaden förutom en teater även bli ett konsert- och kongresscenter.

• Teatern har nuförtiden fyra scener: den större Alvar-salen med 429-platserm den mindre Elissa-salen, Verstas-teatern, Aino-estraden samt teaterrestaurangen där man också kan arrangera föreställningar.

Share This

Fråga – och Visit Seinäjoki svarar!