123456789

Tekemisen meininki. Yrittäjäystävällinen. Komia. Henkseleiden paukutus. Suuruudenhulluus. Siinä asioita, joilla seinäjokisia ja Seinäjokea muualla kuvataan. Etelä-Pohjalaiset ovat tunnettuja myös siitä, että asiat sanotaan suoraan, ja tehdään eikä meinata.

Olen Seinäjoelta kotoisin ja peripohjalainen. Olen asunut muualla nyt n. 10 vuotta. Tämän 10 vuoden aikana Seinäjoki on kehittynyt huimasti. Kaupunkia on rakennettu ja kaavoitukseen on panostettu. Kaupunkikeskustan uudistus on valmistumassa ja rakennukset ovat kasvaneet korkeutta. Frami on kasvanut ja laajentunut. Uusi Apila -kirjasto on upea. Kaupunki on uudistunut monin tavoin ja sen huomaa. Kaikkialla näkyy ja huokuu eteenpäin menemisen tahto.
Seinäjoen tapahtumakesä on vertaansa vailla Suomessa, ja tapahtumistaan Seinäjoki onkin ensisijaisesti tunnettu. Seinäjoen kesä on viikonloppu toisensa jälkeen täynnä isoja tapahtumia, jotka keräävät kaupungin ja lähialueet täyteen väkeä. Alun perin suuruudenhulluja ideoita ja riskinottoa – se on kannattanut! Provinssirock ja Tangomarkkinat ovat olleet itselleni ne tärkeimmät tapahtumat, ja Vauhtiajot myöhemmin uudempana tapahtumana.

Omassa työssäni huomaan usein korostavan entisen kotikaupunkini yrittäjäystävällisyyttä. Seinäjoki on jo usean vuoden ajan ollut Suomen yrittäjäystävällisin kaupunki. Kaupunki on onnistunut elinkeinopolitiikassaan loistavasti ja saa elinkeinopoliittisessa kyselyssä kerta toisensa jälkeen erinomaiset tulokset. Tärkeintä näissä kyselyissä on se, että paikkakunnan yrittäjät arvioivat kuntansa/kaupunkinsa toimintaa suhteessa yrittäjiin. Seinäjoki on muiden kuntien näkökulmasta tältä osin aivan omassa luokassaan.

Seinäjoella on myös loistavat harrastus- ja ulkoilumahdollisuudet. Uusi jalkapallostadion luo erinomaiset mahdollisuudet niin jalkapallon pelaamiseen kuin myös seuraamiseen. Jääurheilulajien harrastajilla on erinomaiset harrastusmahdollisuudet, niin kaukaloissa kuin myös isolla tekojäällä. Laskettelu onnistuu varta vasten siihen tarkoitukseen rakennetulla Jouppilan vuorella. On ollut hauska seurata Joupiskan hiihtokeskuksen kehittymistä siitä, kun siellä itse lasketteli, nykyiseksi isommaksi hiihtokeskukseksi.

Seinäjoen ”henki” kilpistyi komia-markkinointiin, joka oli pohjalaisuutta korostava ja itseironinen. Ja toki kampanjan väittämät ovat meidän pohjalaisten mielestä täysin paikkansapitäviä. Itseironisuudessaan kampanja oli pohjalaisuutta sopivasti korostava ja pohjalaista henkeä luova.

Entä sitten uusi kampanja, avaruuden pääkaupunki? Kun näin kampanjavideon ensimmäistä kertaa, ajattelin sen olevan suuruudenhulluudessaan nerokas! Kuka keksii sanoa mitään kaupunkia avaruuden pääkaupungiksi? Ei kukaan tai mikään muu kuin Seinäjoki. Kampanja on ollut huomiota herättävä jopa kansainvälisesti ja kaupunginjohtajaa on haastateltu Uuden-Seelannin televisiossa. Kampanja sai näkyvyyttä ja siitä puhutaan. Itse olen ottanut kampanjan useaan kertaan esiin omissa keskusteluissani eri tilaisuuksissa. Kampanja on saanut hymyn huulille ja se on ymmärretty positiivisesti eri puolilla Suomea.

No, miltä Seinäjoki tällä hetkeltä näyttää? Seinäjoki näyttäytyy hetken aikaa muualla olleen silmissä rohkealta, ennakkoluulottomalta ja tekevältä. Siltä, että tehdään isoja suunnitelmia, ja ne myös uskalletaan toteuttaa. Ennakkoluulottomasti. Mutta ei Seinäjoelta vähempää voisi odottaakaan.

Tanja Matikainen
Kunnanjohtaja, Janakkalan kunta

Share This

Kysy – ja Visit Seinäjoki vastaa!